Jaarvergadering en toost op het nieuwe jaar 2024

Jaarvergadering en boeiende presentatie KBO Reutum & Haarle

Afgelopen donderdagmiddag 11 jan. kwamen er 69 leden van de KBO Reutum & Haarle in het kultuurhoes  bij elkaar voor de jaarvergadering  en een presentatie. Het was de eerste activiteit van 2024. De leden werden verwend met een kop koffie met door het bestuur en de helpsters gebakken Nieuwjaarrolletjes met slagroom. Iedereen door KBO voorzitter Hennie Deterink van harte welkom geheten. Hij las een mooi Nieuwjaargedicht in het Twens voor. Hierna begroette Hennie 3 nieuwe leden die voor het eerst aanwezig waren en tevens memoreerde hij de leden die ons in het afgelopen jaar helaas zijn ontvallen. Ook werd er deze middag afscheid genomen van Miep Droste die jarenlang bestuurslid is geweest en Marietje Poppink die vele jaren als helpster geassisteerd heeft. De dames werden verrast met een mooi boeket bloemen en krijgen binnenkort nog een etentje aangeboden. Secretaresse, Marga Nijhuis las het jaarverslag voor en gaf een toelichting over de enquête die uitgedeeld werd. Middels deze enquete kunnen de leden hun ideeën ventileren over de invulling van de  KBO middagen. Penningmeester, Karel Grundel  gaf de jaarcijfers hierna weer prijs. Hij gaf een duidelijke uiteenzetting over de gemaakte kosten. De kascontrole was zeer tevreden over zijn werkwijze. Beide verslagen werden door de zaal goedgekeurd met applaus. Hierna werd er een Nieuwjaarsneutje in de vorm van een mummelman, jenever of advocaatje met slagroom geschonken. Samen werd er geproost op een mooie nieuw KBO jaar. In een korte pauze werden de leden getrakteerd op een heerlijk gehaktballetje dat door Brudas uit Albergen was gesponsord.

Het 2e deel van de middag bestond uit een presentatie door Jan Lammerink over zijn oom en tante, broer en zus  Lammerink (Rötger) uit Haarle die al jong naar Nederlands Indië zijn vertrokken. Harrie Lammerink uit Haarle werd net als Harrie Vrerink en Harrie Deterink uit Reutum opgeroepen voor militaire dienstplicht en uitgezonden. Harrie Lammerink werkte als verpleger in den vreemde. Leis Lammerink trad in het klooster der Franciscanessen als zuster Charitas en vertrok heel jong naar Nederlands Indië, het latere Indonesië, voor missiewerk. Ze werd later verpleegster en nog later moeder overste in het ziekenhuis in Semarang op Midden Java. Allen hebben zware oorlogsjaren meegemaakt waar zelden of nooit over gesproken werd. Zuster Charitas in een jappenkamp gezeten waar ze ook zeer moeilijke tijden heeft gekend. Broer en zus troffen elkaar in Indonesië een keer en dat weerzien was hartelijk maar ook vreemd na zo veel jaren en zo ver weg van huis. Jan liet nog oude geluidsopnamen horen die destijds gemaakt zijn en dan werden opgestuurd. Pastoor van Benthem sprak in een van deze opnames bemoedigende woorden naar de jonge militairen. Het was een boeiende presentatie. Jan werd bedankt met een attentie.

Iedereen kon nog genieten van een heerlijk broodje met een heerlijke snack waarmee een  zeer geslaagde middag werd afgesloten. Een mooie start van het KBO jaar 2024.